Gå til hovedindhold

Texas historie

Året er 1960 "Texas året"
Virksomheden Texas etableres i Odense, hvor de første haveredskaber produceres. Det blev starten på en erhvervssucces, men hvordan startede det hele egentlig? Her følger lidt historie.

Andreas Petersen, en frisk og ungdommelig landbrugssøn fra det sønderjyske, havde i 1950'erne et behov for at se noget af den store verden. Det mente han bl.a. at kunne i Texas, USA.

Her var der alle muligheder for at beskæftige sig med både land- og skovbrug. Det var især skovbruget, der interesserede Andreas Petersen, og han stiftede i USA bekendtskab med et redskab, der i løbet af få år skulle revolutionere skovdriften i Danmark, motorsaven.

Salgsmuligheder
Efter hjemkosten til Danmark var AP overbevist om salgsmulighederne i produktet til de danske skove og skovarbejdere.

Andreas Petersen fandt hurtigt en virksomhed i Danmark (Carl F Petersen, København), der kunne se de samme muligheder og derfor gik ind i projektet. Så Andreas Petersen ansættes som sælger i firmaet med ansvar for Fyn og Jylland.

AP i aktion
Det viser sig hurtigt, at han har vurderet rigtigt. Der er en enorm interesse for produktet i de danske skove og succes'en er hjemme. Drømmen om at blive ansat i en større virksomhed afløses dog hurtigt af en anden drøm, nemlig drømmen om at blive selvstændig. En drøm der realiseres ved at indgå en aftale med importøren af McCulloch motorsaven om en eneforhandling på Fyn af produktet.

Mr. "Texas"
På det tidspunkt var den eneste målgruppe for produktet de professionelle skovarbejdere. Det gav lange arbejdsdage for AP, der hver gang han forsøgte at sælge en enkelt sav, skulle demonstrere dens fordele på stedet, i skoven.

AP havde heldigvis stor erfaring i brugen af motorsaven med hjem fra USA. Det kom ham nu til gode. Han udviklede sig efterhånden til en ren "akrobat", når han bevægede sig rundt i træerne i de fynske skove.

Ford Taunus på tur
Derfor var det heller ikke tilfældigt, at de to almindelige danske navne, Andreas Petersen, blev suppleret med et par øgenavne. Blandt skovarbejderne var "Mr. Texas" et kendt begreb, men ikke nok med det. Hans bevægelighed og hurtighed i træerne gav ham under en demonstration for Odense Kommune, hvor pressen var til stede, tilnavnet "Tarzan".

Det lille men!
Salget af motorsaven fra USA var allerede en succes, dog med et lille men.
Salget af motorsave fandt nemlig oftest sted, når frosten satte ind og sluttede igen allerede omkring februar, marts måned. Derfor var det f.eks. svært at sælge ret mange af savene på sommerens dyrskuer.
AP, der stadig selv interesserede sig for både jord- og skovbrug, fulgte udviklingen på disse områder.
Derfor havde han bemærket en stigende interesse i udlandet for at få mekaniseret gravearbejdet i køkkenhaven. Især i England gik udviklingen særdeles stærkt.

En overskuelig udstilling i 1960
Med redskaber til mekaniseret gravearbejde i haven så AP en stor mulighed for at forlænge salgssæsonen med op til seks måneder. Derfor var han heller ikke sen til at reagere på de nye muligheder, idet han allerede i 1964 startede importen af den engelsk producerede havefræser under navnet AutoCulto.

Prøv at sammenligne denne model med de nye Texas modeller!

Udvikling
AP deltog nu i forskellige udstillinger, der gav ham mulighed for at vise produkterne og interessen var kolossal. Problemet var nu blot, at kvaliteten af, og på, de importerede maskiner ikke var den allerbedste, hvorfor AP startede et samarbejde med et par danske maskinværksteder omkring udviklingen af en havefræser til det danske marked.

Den 1. januar 1966 ser AP's første danskproducerede havefræser dagens lys.

Fra en helt anden tid!
Men hvad med navnet på virksomheden og produkterne!
Hvad var mere naturligt end at bruge navnet "TEXAS"? Ikke kun fordi det var det øgenavn, AP selv havde fået i de fynske skove, men også fordi alt fra "over there" i denne periode var meget populært.

Den karakteristiske Texas typografi, som vi gennem årene har brugt på kileremskærmen, blev i øvrigt designet ved køkkenbordet af fru AP, Lise Petersen.

De følgende år oplever virksomheden en voldsom vækst, og salget af Texas havefræseren overgår allerede i løbet af et par år salget af motorsaven. Allerede i 1970 revolutioneres virksomheden endnu en gang. Stiga, den svenske plæneklipperfabrikant, har fattet interesse for AP og hans havemaskine. Det bliver starten på et sandt eksporteventyr. I løbet af de følgende ti år går mere end 60% af virksomhedens produktion til eksport, til mere end 25 lande (blandt andet så "langt ud" som til New Zealand).

Pladsmangel Det lille værksted, hvis oprindelige opgave var at reparere motorsave, blev hurtigt for lillet. Heldivis havde AP været så forudseende at købe en mark på Hollufgårdsvej i Odense. Her blev der så i de følgende år bygget næsten 4000 m2.

TEXAS - et begreb!
Men hvad var det, der hurtigt gjorde Texas til et "begreb", når folk stod foran at skulle anskaffe en havefræser?

En af de væsentlige årsager var nok den særdeles robuste og velfungerende opbygning, maskinen havde. Samtidig havde AP et klart sigte med Texas-fræseren: Maskinen skulle ikke kun kunne bruges til fræsning af køkkenhaven. Kunden skulle også have mulighed for at købe forskelligt tilbehør til maskinen. Tilbehør, der gjorde det muligt at bruge maskinen hele året rundt.

Det princip og den tradition har vi siden holdt fast i, hvorfor ingen andre fræsere på markedet i dag har tilbehørsprogrammer, der blot ligner dem, Texas tilbyder.

Samtidig skabte AP en service-tradition, der også i dag præger virksomhedens opbygning og måde at arbejde på. Kunden skulle, og skal forsat være sikker på den bedst mulige service. Dette har gennem årene givet mange trofaste og loyale kunder.

Markedsposition!
Alle årene har Texas formået at fastholde den skabte markedsposition.

Ikke alene på grund af de stærke produkter, de store tilbehørsmuligheder og den grundlæggende service. Men også på grund af en løbende produktudvikling i et tæt samarbejde med kunderne og brugerne.

Da der i begyndelsen af 1980'erne sker en afmatning på salget af fræsere i Europa, ændrer virksomheden strategi. Fra udelukkende at være producent af havefræsere, 2-hjulede traktorer med et stort tilbehørsprogram, bygges et totalkoncept op af produkter til haver, parker og anlæg. Resultatet er det aktuelle brede program af produkter. Lige fra små, batteridrevne græstrimmere til store buskryddere, et veludbygget plæneklipper- og traktorprogram, hækkeklippere, højtryksrensere, brændekløvere og meget andet. Senest har Texas udvidet produktprogrammet med en serie Off-Roadere og Texas Power Line konceptet, der består af generatorer, vandpumper og motorer til særdeles konkurrencedygtige priser.

TEXAS gennem tiderne!
Udviklingen af Texas' markedsføring er også sket løbende. Men allerede i 1982 blev et gennemgående element lagt fast, nemlig "Haven Rundt"- kataloget, der fra de 12 oprindelige sider har udviklet sig til et katalog på 60 sider med produktbeskrivelser og en lang række gode råd til havefolket.

Internettet er et andet element i markedsføringen, da det giver gode muligheder for hele tiden at sikre brugerne aktuelle informationer, dette er blevet videreført igennem Texas nyhedsmail liste som jævnligt udsender nyhedsmail med produktnyheder, gode tilbud, råd og tips og meget mere.